Mladi se vole baviti sportom jer omogućava zdravo ispucavanje energije i korisno trošenje slobodnog vremena, ali vjerojatno najvažniji aspekt jest estetski.

Približavanjem ljeta mnogi razmišljaju o nekom sportu ili teretani kako bi se istesali za maksimalan broj pogleda u tih deset dana ljeta koje će provesti na plaži. Kakvi god vaši razlozi za bavljenje sportom bili, kao studenti ste se možda susreli s vrlo realnim problemom; upisnine i članarine za većinu klubova i teretana najčešće su preskupe za prosječnog studenta. Većina teretana naplaćuje oko 250 kn mjesečno. Teretane koje se nalaze u sklopu studentskih domova, nešto su jeftinije ali često su pune ljudi, a neki smatraju, i loše opremljene. Također, neke ljude teretana jednostavno odbija. Članarine u klubovima također su u prosjeku između 200 i 300 kuna. Neki nude studentske popuste, ali i u tom slučaju je veliko financijsko opeterećenje za svaki mjesec. Kako se onda baviti sportom? Ne očajavajte, jer vam donosimo nekoliko jeftinih i prihvatljivih načina kako održati i poboljšati svoje tijelo za minimalne novce.

 

  1. TRČANJE

Možda zvuči kao banalno otkrivanje tople vode, ali trčanje je zaista najlakše čime se možete baviti, bez obzira na sve obaveze i nedostatak vremena. Trčanje je najbolji način trošenja kalorija, što ga čini savršenim alatom za skidanje viška sala. Međutim, ono možda najvažnije kod trčanje je ono što se događa unutar vašeg tijela, preciznije mozga; trčanje izlučuje endorfin, hormon znan još kao i hormon sreće. Otpuštanje endorfina stvara nešto što se zove ''runner's high'', odnosno osjećaj sreće i opuštenosti. Dakle, koliko god vas tijelo nakon trčanja boljelo, osjećat ćete se puno bolje-veoma korisno u vrijeme ispitnih rokova. Ako vas brine gubitak mišićne mase, što može biti posljedica trčanja na velike udaljenosti, isprobajte HIIT ili intervalni trening visokog inteziteta (high intensity interval training). HIIT uključuje kratka razdoblja intenzivne aktivnosti uz kratke pauze, a može ga se primijeniti na skoro sve sportske aktivnosti. U trčanju to konkretno znači 15 sekundi snažnog šprinta, a zatim minuta odmora. Tako ponavljajte 15 minuta. Ovakva metoda treninga izgara salo, ali ne samo da ne ''troši'' mišiće, nego ih i gradi. Iako je naš prijedlog za početnike, upozoravamo da je HIIT veoma naporan i zahtijeva ipak određenu prethodnu formu.

Dakle, maratonsko trčanje ili šprintevi, ovisi o vama. Sve što vam trebaju su dobre trkačke tenisice, što je zapravo i jedini trošak. Mogu biti i dosta skupe, ali služit će vam neko vrijeme, a neophodne su za zaštitu zglobova. Dakle, trčanje u starkama zaboravite. Također, kada god možete izbjegavajte trčanje na betonu-zemljani putevi idealna su podloga. Dobro se istegnite prije i nakon trčanja, i pazite da ne dehidrirate. Trčite onoliko puta tjedno koliko možete i uživajte u novom tijelu koje će uskoro pokazati.

 

  1. STREET WORKOUT

Ulična tjelovježba je za one željne tijela kao iz teretane, ali kojima je teretena iz bilo kojeg razloga nedostupna, ili naprosto dosadna. Street workout vježbališta, znana kod nas još kao i trim staze, opremljena su raznim, jednostavnim spravama koje omogućuju vježbanje s tjelesnom težinom, kao što su zgibovi ili propadanja. Možda vam ovo zvuči pomalo dosadno i monotono, međutim nakon nekog vremena ponavljanja ovih bazičnih vježbi (koje će mnogima biti veliki izazov) stvari se kompliciraju; svaka vježba ima svoju varijaciju i način na koji postaje još teža. Prednost ovakvog treniranja je vježbanje na otvorenom, a neki smatraju da je i u prednosti nad treniranjem u teretani jer stavljanje prevelikog opterećenja s utezima (kao što je u teretani) može imati štetne posljedice na ljudsko tijelo, naročito kralježnicu. Velika prednost je i činjenica što je riječ o javnim vježbalištima koji su uvijek tu, tako da ne morate ovisiti o radnom vremenu kako biste vježbali-možete doslovno trenirati u pet ujutro ako to želite.

Vježbališta se nalaze na Jarunu (jedan blizu skate parka i drugi blizu Aquariusa), jedan je uz Boćarski dom u blizini Cvjetnog doma, a ima ih i u Sveticama, Laništu, Medveščaku i u samom centru grada, a za više informacija predlažemo da čekirate stranice Street workout saveza, gdje ćete pronaći sve nužne informacije. Od opreme vam treba bilo što u čemu vam je udobno vježbati i eventualno rukavice bez prstiju za zaštitu od žuljeva. I ne zaboravite na jednu prednost; na ovim vježbalištima potpuno je prihvatljivo trenirati bez majice, pa kad se izvježbate i isklešete sigurno ćete privući par pogleda.

  1. PRESKAKANJE UŽETA

Ako vas street workout ne zanima, a trčanje ne predstavlja izazov, preporučamo jedan jednostavan rekvizit-uže za preskakanje. Ova popularna dječja igračka zapravo je vrhunski pomagač u rješavanju viška kilaže; istraživanje pokazuje da 10 minuta preskakanja užeta troši više kalorija od 10 minuta trčanja. Ali topljenje sala nije jedina prednost užeta. Pravilnim vježbanjem preskakanje užeta razvija i oblikuje mišiće nogu i stražnjice, a kao vježba iznimno je korisna za poboljšanje rada srca. Doktori je preporučaju kao obliko kardio vježbe jer, iako uključuje skakanje, zapravo manje opterećuje zglobove i kosti od trčanja. Uže je sastavni dio boksačkog treninga jer omogućuje razvoj brzine, koordinacije, eksplozivnosti i izdržljivosti, a sve ovisno po kojem programu vježbaju. Iste programe možete koristiti i vi, a njih možete proučiti na raznim internetskim stranicama. Gorespomenuti HIIT možete primijeniti i na skakanje užeta, po principu 20 sekundi brzog i eksplozivnog skaknja, a zatim 10 sekundi laganog tempa, a to sve kroz trominutna vježbanja. Naravno, možete skakati i 20 minuta u komadu, što je i samo po sebi odlična vježba.

Užad za preskakanje se mogu nabaviti za nisku cijenu u većini dućana sportske opreme, stanu skoro u džep, a za savladati tehniku ne treba puno vremena. Bitno je dobro namjestiti duljinu užeta, a u skokovima dočekivati se na nožnim prstima. Potrebno vam je malo prostora, a od podloge probajte izbjegavati beton kada god možete. U toplim danima koji nam se bliže možete otići na najbližu livadu i skakutati pod suncem. Ako vam dođe da odustanete, sjetite se- i djeca to mogu.

  1. PLES

O,da. Zabavna aktivnost kojoj se muškarci u pravilu prepuštaju tek kad su malo pod gasom, a žene kad god mogu zapravo je odlična vrsta vježbe za topljenje sala. Naravno, sama količina potrošenih kalorija ovisi o intenzitetu kojim vježbate; ne može isti efekt imati pola sata laganog valcera i plesanja hip-hopa. Kad se pleše, aktiviraju se mišići corea- trbušnjaci i leđa-koji moraju biti eksplozivni i snažni za pokretanje udova u odgovarajućem ritmu. Dakle, uz trošenje sala ples može i razviti određene mišiće. Također, najnovija istraživanja pokazuju da ples pozitivno djeluje na mozak, te umanjuje rizik za nastanak demencije i drugih moždanih problema. Najvažniji aspekt plesa kao vježbe jest-zabava. Ljudi vole plesati već tisućljećima, to je nešto ugrađeno u nas. Naravno, kako biste što bolje naučili plesati potrebna vam je lekcija od profesionalnih trenera. Međutim, kao vježba za svaki dan potrebno vam je samo malo prostora i dobre muzike. Nemojte dopuštati da vas sram spriječi već se prepustite ritmu i uživajte.

Ako niste u dobroj formi, preporučamo da se prije plesa zagrijete laganim pokretima, a nakon plesa se istegnite. Ako vas mašta koči da se prepustite ritmu i nemate pojma kakve pokrete izvoditi, na internetu postoji tisuće koreografija koje možete pokušati oponašati. Čak iako vas gubitak kilaže uopće ne zanima, preporučamo ples kao vrhunsko sredstvo za rješavanje stresa i opuštanje uma. Jeftinije od psihijatra!

 

Ovi naši prijedlozi dobro će doći svima koji misle da za trening treba puno novaca, prostora i vremena. Svaka od ovih aktivnosti omogućuje vam trening u doba koje sami odredite, a od ulaganja je potrebno jedino ono minimalno u pojedini komad opreme. Sada vam samo treba motivacija-mi smo vam predložili zanimljive, korisne i jeftine načine na koji možete istesati tijelo, a dalje je na vama. Probajte nešto s popisa, i slobodno nam javite kako vam se sviđa!

 

Stipe Cigić, Zabreg.hr